home Nieuws 6 tips voor je nieuwe menukaart.

6 tips voor je nieuwe menukaart.

Een menukaart is vaak het eerste wat een klant in de hand neemt. Het is als het ware jouw ‘visitekaartje’. Goed als je er dus voldoende aandacht aan besteedt. Wij zagen er al veel de revue passeren waardoor we een aantal tips kunnen delen met je.

  • Besteedt aandacht aan de vormgeving. Je ziet helaas vaak nog té vaak menukaarten met twee eenvoudige kolommen, opgesteld in Word of PowerPoint en dan rechtstreeks naar de drukker. Hoe sta je tegenover iemand die je een visitekaartje afgeeft wat overduidelijk is geprint op een huis, tuin en keukenprinter?
  • Hou het netjes. Niets zo slordig als een menukaart waar met pen een prijswijziging op staat of waar een product wordt geschrapt. Werk ofwel met losse bladeren die je makkelijk kunt vervangen of hou je menukaart kort en bondig zodat de kost voor een nieuwe druk best meevalt. Onthou, het is je visitekaartje.
  • Vergeet de belangrijke dingen niet. Je adresgegevens, telefoonnummer, openingsuren en tegenwoordig sowieso alle links naar de social media kanalen. Een beetje reclame maken voor jezelf, ook al zitten ze al in de zaak, kan nooit kwaad. Zet er ook alle wettelijk verplichte informatie op aangaande ingrediënten.
  • Vertel iets over jezelf. Veel klanten zijn nieuwsgierig. Hoe lang bestaan jullie al? Wat is de specialiteit? Waarom deze locatie? Waarom stapte je in de horeca? Als je iets boeiends over jezelf vertelt maak je je zaak direct persoonlijk.
  • Hou het kort. Iets vertellen over jezelf is leuk, maar maak er geen 7 pagina’s tellende essay van. Gebruik korte teksten, werk met een tijdslijn, vertel je verhaal in ‘wist je datjes’,…
  • Wees een spreekbuis voor de sector met gevoel voor humor. Horeca is de laatste jaren enorm veranderd. De toevloed aan regeltjes, belastingen, formaliteiten,… is eindeloos geworden. Met een beetje humor kan je dat in de kijker zetten. Drank en spijs zijn niet alleen inclusief BTW, maar ook inclusief personeelkost, schoonmaak, stadsbelasting, onderhoudscontracten, registratiekosten,… noem maar op. Je kan de lijst eindeloos maken als je wil.

Inspiratie opgedaan? Neem dan hier een kijkje en ga van start.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *