home Nieuws Gemeente Utrechtse Heuvelrug gaat toegankelijker ondernemen

Gemeente Utrechtse Heuvelrug gaat toegankelijker ondernemen

Gemeente Utrechtse Heuvelrug gaat vanaf de zomer met de provincie, Koninklijke Horeca Nederland en het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug en Vallei werken aan een betere bewustwording van ondernemers over de kansen die toegankelijk ondernemen hen kan bieden. Horecavizier is benieuwd wat de toekomst brengt en legt beleidsmedewerker Joyce van der Klauw een aantal vragen voor.

Wat verstaan jullie precies onder toegankelijk ondernemen?

‘Een ondernemer onderneemt toegankelijk als hij of zij rekening houdt met mensen met een beperking bij de levering van de diensten. Zodat ook deze groep, zo veel mogelijk zelfstandig, gebruik kan maken van de diensten die deze ondernemer levert. Eigenlijk is toegankelijk ondernemen niets anders dan gastvrij zijn. Ook deze klanten mogen zich ‘koning’ voelen.’

Waarom is het belangrijk dat ondernemers bewuster worden van hun mogelijkheden?

 

‘Op dit moment zijn mensen met een beperking nog lang niet overal in beeld als interessante doelgroep voor ondernemers. Dat is zonde, want in Nederland heeft ongeveer 20% van de mensen een beperking.

Bij toegankelijk blijft men

vaak hangen qua denken in de standaard oprijplaaten, aangepaste toiletten of invalidenparkeerplaatsen. Maar wat we als gemeente Utrechtse Heuvelrug anders willen doen, is ook nadenken over hoe je je samen in

de regio profileert. Hoe kunnen we het samen voor elkaar krijgen dat het unieke van de Heuvelrug ook rust, natuur en prachtige historie biedt aan diegenen met een beperking. ‘

Wat valt er te winnen?

 

‘We merken dat veel ondernemers vaak wel willen, maar niet altijd weten wat de mogelijkheden zijn. Horecaondernemers

 willen gastvrij zijn en hun deuren open zetten. Ze zijn zich soms alleen niet bewust van de mogelijkheden om met kleine aanpassingen beter toegankelijk te zijn. Binnen ons project willen we ons daarom vooral richten op bewustwording en kennisdeling. Zo kun je veel leren wanneer er, bijvoorbeeld, twee slechtziende gasten een keer bij jouw restaurant komen eten.’

 

Wat voor soort kleine aanpassingen zouden horecaondernemers zoal kunnen doen?

 

‘Denk aan goede informatie op de website over toegankelijkheid van de locatie. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen voor oprijplaten, goed contrast voor slechtzienden op de locatie en in de communicatie. Ook is het gebruiken van begrijpelijke taal op website, menukaart en andere communicatie uitingen aantrekkelijk voor bezoekers met een beperking. ‘

 

Hoe is het ondernemersklimaat in de gemeente Utrechtse Heuvelrug eigenlijk?

 

‘Door de natuur, de goed bereikbare ligging, de historie en cultuur is het een plek waar het goed wonen en werken is. Je vindt hier naast het MKB een groot aantal ZZP-ers met kwaliteit en talent op het gebied van advies en consultancy. Er zijn veel mogelijkheden voor recreatie en (zakelijk) toerisme. Zowel in de zeven gezellige dorpskernen met een compleet en divers winkelaanbod, als in het groene buitengebied. Kennis is hierbij een sleutelbegrip, ook door de aanwezige kennisinstellingen en opleidingsmogelijkheden.

De laatste jaren werken ondernemers(verenigingen) en gemeente samen in diverse projecten aan het behoud en het versterken van het ondernemersklimaat in het programma economische ontwikkeling.’

 

Liggen er kansen voor startende horecaondernemers?

 

‘Jazeker. Bij het starten van een onderneming liggen nog veel zaken letterlijk en figuurlijk open. Wanneer je dan aan de slag gaat met toegankelijkheid maak je het een vanzelfsprekend onderdeel van je onderneming. Dat is altijd makkelijker dan het later moeten invoegen. Je maakt meteen een goede start met toegankelijk en dus aantrekkelijk ondernemen.’

 

Wat zijn de troeven op het gebied van de recreatieve sector bij jullie?

 

‘Rijke diversiteit aan groen, natuur, landhuizen en cultuur. Het is een populaire plek om vanuit de Randstad te genieten van natuur en groen. Een oase van rust, net buiten de Randstad, vind je tussen Utrecht en Amersfoort en Utrechtse Heuvelrug, rijk aan prachtige natuur, talloze landgoederen en levendige steden en dorpen.’

Wat is nog meer leuk of belangrijk om te vermelden?

 

‘Het project kent enige exclusiviteit. We willen beginnen met rond de twintig enthousiaste ondernemers met ambitie op het gebied van toegankelijk ondernemen. Deze koplopers gaan met elkaar ontdekken welke winst toegankelijkheid hen brengt. Deze successen willen we na het project verspreiden onder de andere ondernemers. Vanuit onze deelname aan het koplopersprogramma van de Vereniging Nederlandse Gemeenten gaan we onze kennis actief delen met andere koplopergemeenten. Dit alles voor een zo goed mogelijk resultaat, iedereen moet vanzelfsprekend mee kunnen doen! ‘

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *