home Nieuws Hoe gebruik je social media?

Hoe gebruik je social media?

Ze werken heel intuïtief, maar dat betekent niet dat je ze ook juist gebruikt. Met een aantal tips kom je al een heel eind.

Social media onderhouden

Niets zo vervelend als een Facebook-pagina te openen, wat informatie over de zaak geven, acht goeie foto’s delen en dan niets meer. Je moet niet alleen tijd investeren in het aanmaken van je social media kanaal, maar ook in het onderhoud ervan. Heb je tijd? Begin er dan niet mee.

Hoeveel keer moet je iets posten?

Dat hangt van kanaal tot kanaal af en van onderneming tot onderneming. Hieronder vind je wat richtlijnen om je een idee te geven over de frequentie. Ben je er niet van overtuigd dat je die frequentie niet haalt, overweeg dan om hulp in te roepen of wacht nog even tot je wel voldoende tijd kunt vrijmaken.

  • Facebook – 2-3 keer per week minstens. Bij voorkeur zelfs dagelijks.
  • Instagram – Dagelijks is aan te raden, zelfs meer als dat mogelijk is.
  • TripAdvisor – Binnen de werkdag reageren op reviews, positief of negatief
  • YouTube – Open je een YouTube kanaal met de bedoeling om hier echt actief mee aan de slag te gaan, dan best een paar keer per maand. Maar je kan YouTube ook gewoon perfect gebruiken voor één introductiefilmpje van de zaak.
  • Twitter – Meermaals per dag.
  • LinkedIn – Een paar keer per maand is voldoende.

Welke doelgroep past bij welk kanaal?

Hier is het belangrijk dat je je eigen doelgroep zoveel mogelijk probeert te koppelen aan de doelgroep van het social media kanaal.

  • Facebook – Brede doelgroep. Jongvolwassenen tot late veertigers.
  • Instagram – Brede doelgroep. Tieners tot prille veertigers.
  • TripAdvisor – Twintigers tot vijftigers. Hoe ouder, hoe zakelijker het publiek.
  • YouTube – Televisie kijken is voor jongeren tegenwoordig kijken naar YouTube.
  • Twitter – Van jong naar oud. Maar vooral informatie- en nieuwsjunks.
  • LinkedIn – Professioneel publiek, zakelijk.

En wat je ook doet, promoot continu je social media kanalen op elke mogelijke manier. Zet het op je visitekaartjes, placemats, menukaarten, koffiebekers,… Elke vorm van promotie helpt om je bereik op social media uit te breiden. Zeker met leuke content.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *