home Nieuw product Innovatie om personeelstekort tegen te gaan

Innovatie om personeelstekort tegen te gaan

Restaurants en cafés sluiten hun deuren, vaak een extra dag en soms zelfs helemaal, vanwege een groot tekort aan gekwalificeerd personeel. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) maakte bekend dat er een schreeuwend tekort is aan gekwalificeerd personeel in de horeca. In totaal zijn er 30.000 opstaande vacatures in de horeca waarvan er 10.000 vacatures structureel niet in te vullen zijn. Meer dan 135 horecazaken in Nederland zoeken het antwoord op dit probleem in innovatie via Tabletmenukaart.

Eén van die zaken is ‘de Winkel van Sinkel’ in Utrecht. Eigenaar Dirk Velthuizen:” Dankzij Tabletmenukaart kunnen mijn gasten een deel van de bestelling zelf doen. Hierdoor kan één medewerker meer tafels bedienen.” Alex Dolstra is de bedenker van Tabletmenukaart: “Het eerste drankje bestellen gasten samen met een ober via Tabletmenukaart. Daarna kunnen gasten zelf hun bestelling plaatsen via  Tabletmenukaart op hun tafel. Ze hoeven niet langer te wachten tot iemand aan tafel hun bestelling komt opnemen. Dat maakt dat een zaak minder personeel nodig heeft om dezelfde service te leveren.”

Persoonlijke aandacht

“Persoonlijk contact in de horeca blijft nog altijd essentieel”, aldus Dolstra. “De tablet is net zo onpersoonlijk als de menukaart. Het personeel moet het verschil maken. En juist door de inzet van Tabletmenukaart is daar tijd en ruimte voor.  Gasten horen niet ‘ik kom zo bij u’, maar krijgen persoonlijke aandacht bij het ontvangst, het uitserveren en het afscheid. Het op een juiste manier inzetten zorgt juist voor een betere band tussen bediening en gast. Dat is precies waar het om draait in de horeca.” Dirk Velthuizen merkt in zijn Winkel van Sinkel dat het werkt. “Doordat mijn personeel minder bestellingen op hoeft te nemen, hebben ze meer tijd om service te leveren. Onze omzet is dan ook gestegen sinds we met Tabletmenukaart werken.”

Zelf-service als oplossing

Steeds vaker wordt er door bedrijven gewerkt met zelf-service oplossingen. Zo kun je bij de Albert Heijn en IKEA middels een handscanner zelf je boodschappen scannen en afrekenen bij een zelf-service kassa. Op steeds meer vliegvelden kon je al geruime tijd zelf inchecken en vandaag de dag is de bagage check-in de normaalste zaak van de wereld. In de horeca is onoplettend personeel een van de grootste ergernissen. Vaak ontstaat dit door te weinig bediening of onervaren personeel. Tabletmenukaart draagt graag bij aan een verbetering.

Oplossingsgericht & efficiënt

Tabletmenukaart lost een uitdaging op bij vele vierkante meters en minder overzichtelijke locaties zoals een groot terras of een andere verdieping. Tabletmenukaart neemt de bestellingen op, zodat de bediening zich kan focussen op datgene wat het verschil maakt; service. De bediening verwelkomt de gast en introduceert kort Tabletmenukaart en neemt daarmee de eerste bestelling op. Vervolgens lopen de volgende bestellingen rechtstreeks naar de kassa, keuken en bar waardoor er minder bediening nodig is. Runners zijn voordelige medewerkers die veel werk uit handen nemen. Door Tabletmenukaart in te zetten werken deze veel efficiënter. Tevens worden ook de pieken en dalen voorkomen die ontstaan bij het opnemen en doorgeven van een bestelling door de bediening. Gasten houden daarnaast controle over hun eigen bestelling en kunnen altijd vragen om ondersteuning als daar behoefte aan is. Tabletmenukaart kan voor veel horeca een uitkomst bieden.

Over Tabletmenukaart

Tabletmenukaart is een initiatief van Alex Dolstra. Hij realiseerde in 2011 deze innovatieve oplossing met als doel de professionaliteit in de horeca naar een hoger niveau te krijgen. Tabletmenukaart biedt hufterproof tablets met gebruiksvriendelijke software waarin de menukaart is verwerkt. Het menu van de dag, signature cocktails of andere aanbiedingen, alles is tailormade aan te passen. Na afrekenen kan de gast een evaluatieformulier invullen over product, service en prijs-kwaliteit waardoor de ondernemer inzicht krijgt in het bezoek. Inmiddels maken 135 klanten gebruik van deze service en zijn er circa 15000 tablets in omloop in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Hongarije en Denemarken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *