home Nieuws Gault&Millau presenteert de Culinary Innovators Award winnaars 2019

Gault&Millau presenteert de Culinary Innovators Award winnaars 2019

Op maandag 6 mei vond de 4de editie van de Gault&Millau Culinary Innovators awards plaats in Kemzeke. Meer dan 100 innovatieve bedrijven, personen en organisaties stelden zich kandidaat voor een award in een van de 9 categorieën. Voor, tijdens en na de award uitreiking verrasten meer dan 15 topchefs en event partners de 550 aanwezigen op innovatief culinair spektakel van het hoogste niveau.

De winnaars van de Culinary Innovators Awards 2019

 

Over de winnaars

De winnaars van deze vierde editie laten ons opnieuw en nog meer nadenken over hoe we beter en bewuster kunnen consumeren met extra aandacht voor onze planeet (Food Savers, Too Good To Go, Restaurant Willem Hiele). Ze tonen dat de instroom van jong talent een essentiële voorwaarde blijft voor een gezonde horecasector (Horeca Vorming Vlaanderen). Ze bewijzen dat België alles in huis heeft om in de gastronomische sector te scoren en dat zowel op het vlak van de organisatie van topevents (ASI Best Sommelier of the World 2019) als op product- en marketingvlak (Chocolate Nation). Innovatie blijft een voorwaarde voor culinaire vooruitgang en vooruitstrevende organisaties (Icare4-Food en HiFoodTec) en producten (The Squeezer) tonen aan dat ons land ook hier blijft scoren. Onze ondernemer van het jaar brengt verschillende van deze elementen samen en bouwt daarmee een culinair imperium dat aantoont dat de sector meer dan ooit beweegt en innoveert. 

 

–       Education Award: Horeca Vorming Vlaanderen

Horeca Vorming Vlaanderen wil de horecasector verder professionaliseren door de mensen die nu of later in de sector werken te versterken in het vak. Zo wilt de organisatie in samenwerking met het horecaonderwijs de jeugd optimaal voorbereiden op het horecaberoep en de stap naar werken in de sector verkleinen. De organisatie begeleidt en traint ook werkzoekenden via het project “Learning For Life”, want geen enkel horecatalent mag verloren gaan. En voor ondernemers is er een brede dienstverlening om de medewerkers en het bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Met campagnes zoals “Fan van Horeca” wilt de organisatie aantonen dat de horeca een boeiende en uitdagende sector is met vele mogelijkheden en overtuigden ze de jury.

 

–       Institution or Service Award: Icare4-Food

Icare4-Food is een voedseldenktank voor projecten in de gastronomie en de voedingsindustrie. Het brengt voedselwetenschappers, productontwikkelaars, chef-koks en fijnproevers bij elkaar. De organisatie werkte onder meer al samen met Ferran Adrià en Roger van Damme. Icare4food ondersteunt gastronomische- en voedingsbedrijven bij hun Product & Concept development. Daarnaast helpen ze dit soort bedrijven met hun marketing & sales afdeling en doen ze ook gastronomische onderzoeken naar nieuwe ingrediënten, texturen, technieken en benodigdheden.

 

–       Institution or Service Award: HiFoodTec

HiFoodTec, de dochteronderneming van CELABOR, heeft een nieuw hulpmiddel voor voedselconservatie gecreëerd dat de houdbaarheid van voeding met 2 tot 10 keer zal verhogen zonder gebruik te maken van conserveermiddelen. Hiervoor ontwikkelde de organisatie een niet-thermisch, chemicaliënvrij hogedrukproces dat de microbiologische kwaliteit van voedingsmiddelen verbetert. HiFoodTec biedt de technologie aan aan bedrijven die deze behandeling op hun producten willen toepassen, zodat deze de dure investering van de apparatuur niet hoeven te doen.

 

–       Promotion/Marketing Award: Chocolate Nation     

Chocolate Nation is een nieuw belevingsmuseum in Antwerpen en wordt beschouwd als het grootste chocolademuseum ter wereld. De oprichters van het museum vinden dat je nergens ter wereld lekkerdere chocolade vindt dan hier in België. Daarom bouwden zij Chocolate Nation. In veertien gethematiseerde ruimtes neemt de organisatie je mee in het verhaal van onze Belgische chocolade. De reis start in de cacaoplantages aan de evenaar en volgt de cacaoboon naar de grootste opslaghaven van cacao ter wereld in Antwerpen. Op deze manier zet Chocolate Nation een iconisch Belgisch product op een bijzonder originele manier in de markt.

 

–       Sustainability Award: Foodsavers

Foodsavers is een organisatie die voedseloverschotten een nieuw leven geeft en tegelijkertijd sociale tewerkstelling en maatschappelijke integratie nastreeft. De “Foodsavers” zijn organisaties en medewerkers die sociaal aan de slag gaan met voedseloverschotten of nevenstromen. De bedoeling is dat voedseloverschotten uit horecabedrijven hun weg vinden naar minder bedeelden. Dit kan via verschillende activiteiten zoals de opzet van een distributieplatform voor de herverdeling van voedseloverschotten, of de opzet van ‘restjesfabrieken’ om nieuwe producten te maken vanuit voedseloverschotten. Gent is het pilootproject en verschillende andere steden volgen.

 

–       Digital Award Award: Too Good To Go

Too Good To Go is een app voor consumenten waarop supermarkten en lokale handelaars hun dagelijkse overschotten voor een prikje te koop kunnen zetten. Too Good To Go werkt met “verrassingspakketten” die bestaan uit de nog perfect eetbare producten die winkels en restaurants weggooien na sluitingstijd. De verrassingspakketten kunnen besteld worden via de app en nadien zelf opgehaald worden in de winkel. In het buitenland bestaat de app al even, maar nu is de opmars in België duidelijk begonnen. Via Too Good To Go werden in ons land dit jaar al 50.000 maaltijden van de vuilbak gered.

 

–       Event Award: ASI Best Sommelier of the World 2019

Het grootste en belangrijkste event in de sommelier wereld naar België halen is al een puike prestatie. De organisatie imponeerde met een gevarieerd aanbod aan mini-events, masterclasses en seminaries naast uiteraard een perfecte leiding van de grote finaleweek. Een grote hommage aan de dynamiek van de sommellerie in ons land. Het slotdiner was een van de beste high-class gala evenementen van het jaar, georganiseerd in een prachtige omgeving. Een terechte winnaar in onze event categorie.

 

–       Product Award: The Squeezer by HVD

The Squeezer is een nieuw innovatief toestel dat ontstond door de samenwerking van HVD met ID Developments en Albert Adrià. Dit nieuwe toestel maakt in korte tijd van elk ingrediënt een krokantje. Een product onder hoge druk en temperatuur kunnen bakken, en dat in slechts enkele minuten, is uniek. Enkel het vocht gaat uit het product en door dit snel te doen met verdamping blijven alle natuurlijke en essentiële smaken behouden. De jury was onder de indruk van de textuur en de snelheid, maar ook van de zeer intense en pure smaak.

 

–       Restaurant Philosophy Award: Willem Hiele

Met een bescheiden vissershuisje verscholen in de polders vond Willem Hiele de ideale plek om zich culinair uit te leven. Zijn filosofie is duidelijk en te ervaren in zijn puurste vorm. Hij geraakte gefascineerd door de zuivere terroir van het polderlandschap en reflecteert dat in zijn gerechten. De keuken combineert seizoensgebonden ingrediënten uit eigen tuin met het beste uit de nabijgelegen Noordzee. Willem en gastvrouw Shannah lichten alle gerechten met telkens het verhaal achter het product aan tafel toe. Willem Hiele is een belevingsrestaurant dat productkwaliteit combineert met eigenheid en finesse.

 

–       Entrepreneur Award: Serge Litvine

Serge Litvine stelde op 10 jaar tijd een indrukwekkende portefeuille aan prestigieuze restaurants samen en benadert nu de kaap van 100 Gault&Millau punten en 20 koksmutsen. Sea Grill, Villa Lorraine, Villa in The Sky, Villa Emily, Da Mimmo, Lola: het zijn in de Brusselse horeca echte ijkpunten geworden. Wat de jury vooral beviel is dat hij elk restaurant zijn eigen identiteit laat behouden. Op elk niveau en in verschillende stijlen weet hij keer op keer een geslaagd concept te laten draaien. Met daarbij niet alleen een strakke organisatie, maar ook een ziel en veel identiteit.

Over Culinary Innovators
De award ceremonie vormt het orgelpunt van een jaar lang werken en onderzoeken. Het Gault&Millau Culinary Innovators team is constant op zoek naar innovatieve producten en ideeën, organiseert of neemt deel aan seminaries en events, en publiceert haar bevindingen en artikels rond culinaire innovatie op www.culinaryinnovators.com. Doel: de sector aantrekkelijk, spannend en interessant houden.

“Met ons Culinary Innovators project willen we actief meewerken aan de toekomst van de gastronomie. We brengen on- en offline de belangrijkste actoren uit onze sector samen: chefs, producenten, academici, leveranciers, ondernemers en klanten. We verrijken elkaars inzichten en streven naar innovatie binnen deze sector, zowel op gastronomisch, technologisch, financieel, commercieel als organisatorisch vlak.” aldus Dries Tack, Business Development Director Gault&Millau.

Voor Gault&Millau’s Managing Director Marc Declerck past het project perfect binnen de verbreding en de vernieuwing die de onderneming hoog in haar vaandel draagt. “We zijn al jaren food consultant met referenties zoals Tomorrowland en RSC Anderlecht voor de evaluatie van hun gastronomisch aanbod, ontwikkelden samen met Neuhaus pairing experiences, en staan voor een verbreding van de culinaire sector met bijvoorbeeld onze POP-selectie (jonge, trendy eetadressen die men vandaag vaak bestempeld als ‘gourmet fast food’.) En, last but not least, met verschillende activiteiten binnen de catering sector. Het zijn allemaal initiatieven rond innovatie en kwalitatief genieten. We zijn passioneel met ons vak bezig, dat geeft energie en zorgt ervoor dat de ideeën blijven komen!’

 

Foto credit Pieter D’Hoop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *