home Nieuws 12 tips voor horeca om wijnomzet te verhogen Consumentenonderzoek door Groupe LFE en Consumatics helpt horeca

12 tips voor horeca om wijnomzet te verhogen Consumentenonderzoek door Groupe LFE en Consumatics helpt horeca

 Om te onderzoeken hoe een ondernemer een beter wijnrendement kan stimuleren, werkte Groupe LFE samen met het wetenschappelijk onderzoeksbureau Consumatics. Het onderzoek richt zich op het beïnvloeden van gastgedrag in horeca op gebied van wijnverkoop. De uitgebreide literatuurstudie werd als test toegepast op een aantal locaties in de Nederlandse markt. De conclusies zijn verrassend en leerzaam voor ondernemers. Door neuromarketing in te zetten, geeft de gast meer uit aan wijn tijdens zijn bezoek en dan juist aan die wijn die voor de horecaondernemer qua marge het meest interessant is. Hiernaast stijgt de totale omzet van het horecabezoek en zelfs de gastwaardering.

Vooral in deze onstuimige tijd is het extra belangrijk om te letten op gastbeleving en rendement op wijn te verhogen. Onderzoek wijst uit dat dit mogelijk is door in te spelen op het onbewuste gedrag van de gasten. De volgende conclusies en adviezen zijn op een rij gezet om elke horecaondernemer te helpen zonder afhankelijk te zijn van personeel of locatie:

  1. Wijn en wijnattributen opvallend plaatsen – Laat de wijn die je graag verkoopt op prominente plekken terugkomen. Hoe vaker de gast een product terugziet, hoe groter de voorkeur onbewust groeit voor dit product.
  2. Grote glazen op tafels – Plaats wijnglazen op de ingedekte tafels. Het zien hiervan roept de associatie met wijn drinken op. Kies voor grote glazen, dit verhoogt de wijnomzet.
  3. Online menukaart – Geef je gast de mogelijkheid om thuis of via zijn smartphone een keuze te maken van je menukaart.
  4. Laat zien wat anderen kiezen – Breng specifieke wijnen extra onder de aandacht door bijvoorbeeld een fleshanger met “favoriet” erop. Dit geeft je gast zekerheid over de kwaliteit van de wijn en maakt de keuze gemakkelijker. 
  5. Reserveringen waarderen – Bied iets speciaals aan bij gemaakte reserveringen. Denk aan een glas bubbels als welkomstdrankje of korting op een fles wijn bij het dagmenu.
  6. Stem de muziek af op je doel – Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt het belang van achtergrondmuziek. Met langzame muziek blijven gasten langer zitten en geven zij meer geld uit. Uptempo muziek zorgt voor een snellere doorstroom. Klassiek bevordert uitgave aan wijn door de ervaren luxe.
  7. Fles op tafel – Door een fles op tafel te zetten, kunnen de gasten zelf bijschenken en hoeven hiervoor niet in contact te komen met de bediening. Achteraf wordt verrekend wat er gedronken is.
  8. Laat medewerkers hun favoriet aanbevelen – Je gast gaat er van uit dat de suggestie van een expert de beste optie is. Uiteraard kijk je hier ook naar marge.
  9. Peak end rule in gastbeleving – Zorg voor een wow-moment vlak voordat je gast vertrekt, bijvoorbeeld door een persoonlijke tekst op de bon. Doordat je een blijvende indruk achterlaat zullen gasten terugkomen en anderen vertellen over jouw zaak. 
  10. Eigen personeel bedanken – Doe dit zeker wanneer zij helpen extra omzet te realiseren. Beloon hen dan ook voor upselling van wijn.
  11. Stoepbord – Zet op een stoepbord dat jouw zaak open is en wat je aanbiedt. Met maximaal zeven woorden en een krachtige afbeelding heb je de optimale impact.
  12. Arrangement op krijtbord – Het aanbieden van een speciale deal maakt de keuze voor je gast gemakkelijker én verhoogt de minimale besteding.

LFE HELPT

Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Groupe LFE. Daarnaast is Groupe LFE ook aan de slag gegaan om de horeca financieel te ondersteunen. In samenwerking met gerenommeerde wijnproducenten als Castel Châteaux & Domaines, Bellingham, Casa Silva en Domaine Gayda en verkooppartner Groupe du Vin, is de actie “LFE HELPT de HORECA” ontwikkeld. Kijk voor de complete actie op www.lfe.nl/lfe-helpt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *