Je eigen brochure? Hoe begin je er aan?

Het is dan ook een heel gedoe. Wat zet ik er in? Hoe hou ik het interessant? Hoe moet ik het aanleveren? Waar moet ik op letten? Een aantal tips:

  • Denk aan je verhaal. Je hoofd zit vol kennis en feiten, en die wil je liefst overbrengen naar een klant. Maar ligt hij daar wel wakker van? Wil elke klant evenveel weten als jij? Denk je dat het nuttig is om alle mogelijke verkoopsargumenten op te sommen? Waarschijnlijk niet. Denk aan die berucht ‘elevator pitch’ en maak daar een brochure van.
  • Denk aan het leescomfort. Brochures zijn duur, dus je wil liefst zo weinig mogelijk pagina’s. Tegelijk heb je veel te vertellen. Je maakt niet elke dag een brochure. Toch zijn de twee niet verzoenbaar. Als je veel informatie in een beperkt aantal pagina’s propt, dan heb je een onleesbare brochure.
  • Denk aan de lengte van je tekst. Het hangt samen met de vorige tip, maar zelfs al neem je de vorige tip ter harte, dan kan het ook hier nog verkeerd gaan. Een ellenlange zin, woorden met meer lettergrepen dan je lief is of taalgebruik waar zelfs een universiteitsprofessor een wenkbrauw bij zou fronsen. Leescomfort betekent ook korte zinnen, korte woorden, hou je tot de essentie.
  • Denk aan uitstekende foto’s. Niet aan ‘goede’ foto’s, maar aan uit-ste-ken-de foto’s! Neem een professionele fotograaf onder de arm, ga zelf aan de slag met een kwalitatief toestel, maar die laatste Instagram gaat het echt niet worden.
  • Denk aan nietjes en lijm. De reden is vrij eenvoudig. Ga je voor een brochure met nietjes, dan vallen alle pagina’s netjes open en is de binnenkant van de pagina’s ook mooi zichtbaar. Bij een gelijmd exemplaar is dat wat moeilijker. Je houdt daarom de marge van de binnenkant iets groter dan de marge aan de buitenkant.

Voldoende tips en aan de slag? Neem dan een kijkje wat er allemaal op de markt is.