Nederlandse consument waardeert rundvlees uit Ierland

In Restaurant Vinkeles* van The Dylan Amsterdam kreeg de Ierse ambassadeur Kevin Kelly en enkele Nederlandse chefs uit de prestigieuze Chefs’ Irish Beef Club in Amsterdam een lunch aangeboden door chef Dennis Kuipers, die zich al jaren onderscheidt met zijn pure kookstijl. De chef werd tijdens de lunch door de Ierse ambassadeur officieel geïnaugureerd als lid van de Chefs’ Irish Beef Club.

Kuipers verraste de gasten met een eigentijdse Ierse stoof. De chef bereidde de stoof van een langzaam gegaarde Ierse runderwang. Dat Iers rundvlees ook in Nederland zeer gewaardeerd is, bleek uit het uitgebreide GfK-onderzoek onder Nederlandse consumenten dat de Ierse voedingsmiddelenorganisatie Bord Bia/Irish Food Board had laten uitvoeren.

Een of meer keren per week rundvlees

Voor dit onderzoek werd aan meer dan 1.000 Nederlandse rundvleeseters van 18 jaar en ouder gevraagd hoe vaak en waarom zij rundvlees op tafel zetten. Driekwart van de ondervraagden antwoordde één of meer keren per week rundvlees te eten. De helft van hen geeft aan Iers rundvlees te kopen. “Hoewel smaak een belangrijke factor is om voor rundvlees te kiezen, is prijs toch de allerbelangrijkste drijfveer bij het aankoopmoment”, lichtte de in Amsterdam gestationeerde Laura Crowley van Bord Bia de uitkomsten van het onderzoek toe. “Het consumptiepatroon van rundvlees lijkt veel op gewoontes gestoeld te zijn, maar de respondenten geven wel heel duidelijk aan een ethische en duurzame productiewijze een vereiste te vinden”, voegde zij eraan toe.

Bewuste keuze

Nederlandse consumenten die voor rundvlees uit Ierland kiezen, associëren dit (terecht) met ‘buitenleven’, ‘weilanden’ en ‘veel ruimte’. Daarnaast scoort Ierland goed op het gebied van dierenwelzijn en duurzaamheid, zo blijkt uit GfK-onderzoek. Aan deze onderdelen hechten Nederlanders veel waarde.

Ierland is voor de Nederlandse consument het bekendste herkomstland van het stukje rundvlees dat op tafel komt, na het rundvlees van eigen bodem. Bij maar liefst de helft van de ondervraagden staat Ierland op het netvlies als rundvleesleverancier en één op de zes ondervraagden noemt Ierland zelfs als eerste. Ierland is trots op deze score, want feitelijk staat het in Nederland op plaats vier, na Duitsland, België en Polen.

Zo’n 70 procent van de Nederlandse supermarkten verkoopt rundvlees uit Ierland en geeft dit product ook een goede positie in het schap. De respondenten in het onderzoek geven aan erop te vertrouwen dat inkopers rundvlees met een verantwoorde oorsprong in huis halen.

Ierse reputatie

“Iers rundvlees biedt een unieke kwaliteitsgarantie”, laat Laura Crowley weten. “Achter het vlees zit een veelomvattend, onafhankelijk gecontroleerd kwaliteitssysteem. Al het rundvlees dat Ierland exporteert is volledig traceerbaar tot de boerderij van herkomst.  Ook het nationale duurzaamheidsprogramma Origin Green maakt onderdeel uit van deze kwaliteitsborging. Met Origin Green zet Ierland in de wereldleider te worden op het gebied van duurzaam geproduceerde voedingsmiddelen. Op dit moment voldoet 95 procent van het geëxporteerde rundvlees aan de criteria van het hoog aangeschreven Ierse kwaliteitsborgingssysteem.

“Ierland heeft een zeer toegewijde groep rundveehouders”, licht Crowley verder toe. “Het totale netwerk bestaat uit meer dan 50.000 gecontroleerde en duurzaam werkende boerenbedrijven. Hierdoor leveren wij rundvlees met een onderscheidende kwaliteit die Nederlandse consumenten,  supermarktinkopers en chefs zeer waarderen.”

Brexit

Ambassadeur Kevin Kelly sprak tijdens de lunch zijn zorg uit over de gevolgen van de aanstaande Brexit voor de agrifoodsector in Ierland. Het is een van de sectoren waarvan algemeen verwacht wordt dat deze het meest door de Brexit wordt getroffen. Het Verenigd Koninkrijk is voor de Ierse rundvleessector immers handelspartner nummer 1. “St. Patrick’s Day biedt een belangrijke gelegenheid om de reputatie van Ierland voor duurzaam geproduceerde hoogwaardige voedingsmiddelen te versterken”, zegt Kelly.

© 2017 Foto: Nils van Houts

Tijdens de lunch wijdde Kevin Kelly chef Dennis Kuipers in als 17e lid van de Chef’s Irish Beef Club. Deze exclusieve club van internationale topchefs bestaat uit ambassadeurs van premium Iers rundvlees. Chef-koks maken elke twee jaar een studiereis naar Ierland waar ze geïnformeerd worden over onder meer het Ierse rundvleesproductiesysteem, maar ook andere hoogwaardige voedingsmiddelen van het groene eiland ontdekken. Kuipers: “Een goed gerecht hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn, als je maar ingrediënten van topkwaliteit hebt. Mensen herinneren zich altijd het hoofdbestanddeel vis of vlees, en niet de garnituren.”