SVH lanceert alles-in-1 onboardingsprogramma voor de horeca

Maandag 13 januari lanceert SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) tijdens de Horecava een gloednieuw onboardingsprogramma voor de horeca. In vier eenvoudige stappen wordt succesvolle onboarding geregeld voor ieder horecabedrijf. Op de stand van SVH (07.339 in hal 7) en bij het Personeelsplein op het TrendLAB (6.100A in hal 6) vinden beursbezoekers alles over dit actuele onderwerp en kunnen ze zien hoe hotel Van der Valk Sassenheim-Leiden (winnaar Beste Leerbedrijf Horeca 2018/2019) het programma van SVH als eerste inzet bij de onboarding van hun nieuwe medewerkers.
SVH heeft in het online leerplatform SVH Horecatalent een complete module voor onboarding ontwikkeld op basis van vier eenvoudige en concrete stappen. Als ondernemer, manager of HR-medewerker kun je zo een onboardingsprogramma maken inclusief eigen content zoals filmpjes, foto’s, downloads en handige checks zoals een smoelenboek. Ricardo Eshuis, directeur SVH: “SVH kan het grootste gedeelte van onboarding uit handen nemen voor bedrijven. In een korte tijd zorgt het programma voor een goede aftrap waardoor iemand zijn werkzaamheden in een bedrijf beter begint en in een korte periode ook beter uitvoert. Het onboardingsprogramma is het middel om mensen snel vakbekwaam op de werkvloer te krijgen. We hebben de mogelijkheid ingebouwd om goede onboardingprogramma’s en inwerktrainingen op maat neer te zetten. Hiermee bieden we dan ook de optimale tools om mensen in te werken en te binden. Daarmee is het een goedkoop en makkelijk in te zetten instrument om personeelsverloop terug te dringen in de horeca en om mensen te stimuleren opleidingen en trainingen te volgen.”
Onboarding in SVH HorecatalentHet onboardingsprogramma wordt toegespitst op het bedrijf, gepersonaliseerd dus. SVH biedt dit aan in verschillende vormen, afgestemd op het budget en de behoefte van de ondernemer. Het programma wordt door SVH klaargezet voor de medewerker die daar vanuit huis, de bus of op het werk aan kan werken. Extra handig is dat de medewerker de voortgang kan zien zodat hij weet waar hij gebleven is of wat hij nog moet bekijken. Op een leuke en interactieve manier laat een bedrijf de medewerker kennis maken met de organisatie.
Goede onboarding haalt talent binnenboordSVH wil met dit programma bijdragen aan het aan boord halen en houden van nieuwe medewerkers en talent in de horeca. Onboarden betekent letterlijk “het aan boord brengen van”. Dit proces begint niet op de eerste werkdag, maar al op het moment dat een nieuwe medewerker ja heeft gezegd tegen zijn of haar nieuwe baan. Van grote hotelketens, tot kleinere horecagelegenheden. Wat SVH betreft is goede onboarding van medewerkers binnen ieder horecabedrijf een must. In hun nieuwste whitepaper over onboarding schrijven ze: zet je nieuwe medewerkers op het erepodium. Maak tijd voor ze. Zorg dat ze met plezier bij je werken en houd ze aan boord. Ricardo Eshuis: “Een goed onboardingsprogramma draagt bij aan een hogere tevredenheid van medewerkers. Ze zijn sneller productief, leveren betere prestaties, voelen zich meer betrokken en vertrekken minder snel. Wanneer jouw nieuwe medewerker een warm welkom krijgt, goed snapt waar je als bedrijf voor staat, wat je wil bereiken en voldoende kennis krijgt over de rol, het team en de organisatie, dan maak je een vliegende start én kun je deze medewerkers dus langer aan je binden.”