Je hebt maar één kans op een eerste indruk. Dat klopt alvast. Maar weet je dat je die indruk ook kunt sturen?
Draag zorg voor je huisstijl
Je huisstijl omvat eigenlijk alles wat je doet en waarmee je je onderneming naar buiten brengt. De veelgemaakte fout is dat een huisstijl bestaat uit een logo, kleuren, wat drukwerk en een website, maar het is zoveel meer. De kleding die je draagt in de zaak, het interieur, de manier waarop je klanten aanspreekt, hoe je reageert op een post op Facebook, hoe lang iemand moet wachten tot je zijn glas wijn aanvult,… en dat geldt niet alleen voor jou, maar ook voor iedereen die je in dienst stelt.
Hoe begin je er aan?
Als ondernemer heb je een vrij goed beeld over je doelgroep. Daar heb je geen duur consultancy bureau voor nodig en de kans is klein dat experts je iets nieuws gaan vertellen. Ook als je start heb je een idee wat je doelgroep is, je bent immers gestart met een bepaald idee, het feit dat je wil starten met ondernemen betekent dat je overtuigd bent dat er voor jouw idee een markt is die je kent.
De belangrijkste vraag. Hoe wil ik dat anderen mijn zaak zien?
Wil ik de hippe hamburgertent zijn in een studentenbuurt? Een klassevol restaurant waar je gastronomisch in de watten wordt gelegd? Een trendy club met de beste trancebeats van het moment? Een pizzeria die snel én heerlijke pizza’s levert?
Je huisstijl heeft hier een impact op. Het creëert een verwachting die zo goed mogelijk moet aansluiten bij de realiteit. Je verwacht geen luxueuze menukaart bij de lokale pizzeria, maar wel bij een trendy club of een klassevol restaurant. Een hippe hamburgertent voor studenten kan gratis wifi promoten en heeft een interieur met een hoog ‘Instagram-gehalte’.
De volgende stappen?
Zeker als je met personeel werkt is het handig als je alle elementen die je ‘imago’ uitmaken even opschrijft. Ga er niet vanuit dat personeel op eenzelfde manier denkt als jij. Iedereen heeft een verschillende mening, het zou zonde zijn van goede werkkrachten als je op basis van een meningsverschil afscheid moet nemen van elkaar.
Start de nieuwe werknemer, neem dan even de tijd om alles wat je hebt genoteerd door te nemen. Waar staat de onderneming voor, hoe wil je dat mensen jouw zaak zien en hoe ga je daarbij te werk?