Gastvrij Rotterdam

Robert Melaard is sinds de 1e editie Exhibition manager van Gastvrij Rotterdam. Hij initieerde en ontwikkelde in samenwerking met Rotterdam Ahoy Gastvrij Rotterdam tijdens de economische crisis.

We maken ons inmiddels op voor alweer de 6e editie van Gastvrij Rotterdam. Robert: ‘De beurs heeft zich in snel tempo ontwikkeld tot 2e beurs van Nederland en deze positieve ontwikkeling is onder andere te verklaren door de aanpak die we vanaf het begin voor ogen hebben gehad: een echte vakbeurs voor en door het midden- en hoogsegment van de horecabranche. Dit is gerealiseerd dankzij de samenwerking met 14 Founding Partners en vrijwel alle relevante brancheorganisaties en mediapartijen.’

 

Ben je tevreden over de aanloop naar deze editie?

‘Zeker.  Door de enorme hoeveelheid inschrijvingen van exposanten dit jaar, is er besloten een extra hal in gebruikte nemen. Ook tijdens de hete zomerweken hebben we tientallen nieuwe inschrijvingen mogen verwerken; Gastvrij Rotterdam is dit jaar groter dan ooit. Ook de programmering van Gastvrij Rotterdam is weer uitgebreider dan vorig jaar.’

 

Wat leeft er op dit moment en hoe sluiten jullie daarbij aan?

‘We spelen wel in op wat er in de markt speelt. Duurzaamheid is bijvoorbeeld een hot topic. Duurzaamheid staat al jaren centraal op Gastvrij Rotterdam in Het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen. Dit paviljoen biedt horecaprofessionals een unieke en aantrekkelijke mogelijkheid om kennis te maken met duurzaam ondernemen in de horeca. Het paviljoen is uniek door het brede overzicht van verantwoorde en duurzame producten. Dit jaar hebben we daarnaast ook nog een primeur: een duurzaam restaurant op de beursvloer: The Green House Pop-up Restaurant dat we in samenwerking met Albron Horeca & Hospitality realiseren.’

 

Hoe is het voor horecaondernemers in Rotterdam op dit moment?

‘Ik kom zelf uit Woerden, maar ik merk wel dat Rotterdam booming is. Rotterdam bruist! En zeker ook de horeca; er zijn de afgelopen jaren diverse mooie (sterren-) restaurants en hippe horecazaken bijgekomen. Reden voor de beurs Gastvrij Rotterdam om er dit jaar op dinsdag in het Witte de Withkwarties een afterparty in de stad te organiseren. Zo kunnen we de binnenstad ook echt betrekken bij Gastvrij Rotterdam. ‘

Sinds wanneer bestaat Gastvrij Rotterdam en waarmee onderscheiden jullie je?

‘Sinds 2013; Gastvrij Rotterdam onderscheidt zich van andere beurzen door zich echt te richten op het hoog- en middensegment en met name het uitnodigingsbeleid te richten op ondernemers en managers in de horeca.  Daarnaast verwelkomen we jaarlijks ook steeds meer catering- en traiteurbedrijven en managers en inkopers uit de zorg- en recreatiesector. Veel beslissers komen naar de beurs en dat is natuurlijk interessant voor de exposanten; daarmee proberen wij ons te onderscheiden. Om de kwaliteit van Gastvrij Rotterdam te handhaven worden er per beursdag bijvoorbeeld ook maximaal 100 studenten toegelaten. Daarnaast komen studenten/leerlingen alleen in aanmerking als zij in de eindfase van hun studie zitten.’

 

Waarom kom je naar de beurs als horecaprofessional?

Inspiratie en innovatie. Gastvrij Rotterdam is hét moment om je als horecaprofessional te oriënteren op een nieuw seizoen en een nieuwe menukaart. We zorgen door de uitgebreide selectie aan exposanten en het uitgebreide programma ervoor dat bezoekers naar huis gaan met minimaal 10 nieuwe ideeën om direct mee aan de slag te gaan. Dit kan gaan om innovatieve producten maar ook om nieuwe alternatieven op het gebied van duurzaamheid; je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken. Natuurlijk is het ook de ideale plek om te netwerken met gelijkgestemden. Het is de ontmoetingsplaats voor de gehele horecabranche.’

 

Wat is nog meer van belang om te melden?

Gastvrij Rotterdam presenteert dit jaar een duurzaam restaurant op de beursvloer met de komst van ‘The Green House Pop-up Restaurant’. Dit is een afgeleid concept van het circulaire horecapaviljoen The Green House in Utrecht, een initiatief van foodservice organisatie Albron.

Bezoekers van Gastvrij Rotterdam kunnen zich in ‘The Green House Pop-up Restaurant’ laten inspireren door verschillende duurzame en circulaire toepassingen uit The Green House. Zoals de urban farm, koken zonder stekkers, meubels gemaakt van gerecyclede materialen, de duurzame wijnen van LFE, de samenwerking met lokale leveranciers en The Colour Kitchen, waardoor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer helemaal meetellen.’

 

Totaal nieuw deze editie:

 

  • Best Barista wedstrijden
    • De derde editie van de competitie Best Barista, die wordt georganiseerd door horecavakblad Entree Magazine, vindt dit jaar plaats op maandag 17 september op de stand van illy. Voor de eerste keer gebeurt dit op de beursvloer van Gastvrij Rotterdam in Ahoy.
  • Paling BokAal
    • Op maandag 17 september tussen 12.00 uur en 15.30 uur vindt een interland plaats om de PalingbokAal 2018 tussen Nederlandse en Belgische chefs. Top-teams van (sterren)chefs koken tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam in Rotterdam Ahoy drie gerechten, met paling als ingrediënt.
  • Glazen Kalf
    • Vanaf dit jaar zal de prestigieuze wedstrijd: “Het Glazen Kalf” op de beursvloer van Gastvrij Rotterdam gehouden worden. Het Glazen Kalf is een jaarlijkse wedstrijd voor culinaire professionals van de VanDrie Group. De wedstrijd bestaat al 19 jaar en is daarmee één van de langstlopende kookwedstrijden in Nederland. Tot afgelopen jaar werd de wedstrijd gehouden tijdens de Folie Culinair (voorheen de EFFF) in Maastricht. Jonge kooktalenten krijgen de opdracht om met de ingrediënten uit een kalfsvlees blackbox in anderhalf uur één hoofdgerecht te maken voor vier personen.
  • FoodIntro Live! Paviljoen
    • Gastvrij Rotterdam en FoodIntro Nederland besteden in dit paviljoen aandacht aan innovaties, inspiratie en vernieuwing vanuit start-ups, scale-ups en bestaande producenten. FoodIntro zal de beursvloer als officiële Innovatiepartner vanaf de aankomende editie op een verrassende wijze gaan aanvullen. Enerzijds door innovaties en introducties op een onafhankelijke wijze in de spotlights te zetten, maar ook door het verzorgen van een inhoudelijk programma waarbij innovatie en inspiratie centraal zal staan.
  • The Green House pop up Restaurant
    • Zoals hierboven al aangeven richten we voor bezoeker en exposanten The Green House Pop-up Restaurant in op de beursvloer. In dit circulaire restaurant wordt zeer smakelijk stekkerloos gekookt! (zie ook laatste stukje onderaan)

 

Vernieuwd deze editie:

 

  • House of Spirits
    • Dit jaar zijn er niet alleen inspirerende drankmerken in House of Spirits maar ook een inhoudelijk programma bij Stage of Spirits en een ‘get together’ drink tijdens The Spirits AFTER op de maandagavond in samenwerking met Paula Plantinga van Miss Publicity en mede mogelijk gemaakt door Hoshizaki.
  • Het Hotel Collectief
  • Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen
    • Dutch Cuisinesluit zich aan als partner bij het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen. De Green Leisure Group en Dutch Cuisine gaan een 3-daags programma uitwerken op het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen met workshops en kookdemonstraties waarbinnen de kernwaarden van Dutch Cuisine centraal staan. Dutch Cuisine zet de Nederlandse keuken en eetcultuur nationaal en internationaal op de kaart voor een breed publiek. Met smaak, gezond en verantwoord koken vanuit creativiteit en eigenzinnigheid. Omdat deze visie naadloos aansluit bij de kernwaarden van het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen, is Dutch Cuisine voor 2018 de ideale samenwerkingspartner.

 

Vertrouwde recepten:

  • Het Kenniscentrum van Bier
  • Wine & Fine Food
  • KookPodium
  • Netwerklounge
  • Uitreiking Gouden Pollepels