Hoger in Google door online reviews

Google bepaalt de volgorde van de zoekresultaten op basis van relevantie, afstand en bekendheid. In mijn vorige column schreef ik over ‘relevantie’. Websites die het meest relevant zijn voor de opgegeven zoekopdracht staan hoger in de zoekresultaten. Je ziet al een verschil als je zoekt naar een ‘Italiaans restaurant’ of naar een ‘pizzeria’.

In dit artikel ga ik in op het belang van online reviews, en welke rol reviews spelen bij het bepalen van de volgorde in de zoekresultaten!

Het belang van online reviews voor restaurants

Restaurants en hotels staan op de 1e en 2e plaats van branches waarvan consumenten het vaakst online reviews lezen en geven. Ze doen dat direct op Google, op beoordelingssites zoals TheFork en Tripadvisor en op sociale media sites zoals Facebook.

Het belang van online reviews blijkt uit een onderzoek van Brightlocal in 2020. Een paar cijfers:

  • 87% van de consumenten leest reviews van lokale bedrijven.
  • 73% leest alleen reviews van de afgelopen maand.
  • 52% gaat niet naar een bedrijf met een lager gemiddelde dan 4 sterren.

Hoe online reviews helpen bij zoekmachine-optimalisatie

Uit een onderzoek over lokale zoekmachine-optimalisatie blijkt dat SEO-experts van mening zijn dat online reviews een rol spelen bij het bepalen van de positie in de zoekresultaten. Hoe dat precies werkt weet niemand, want Google doet nooit uitspraken over de werking van hun zoekmachine-algoritme.

Over het algemeen zie je dat restaurant met een gemiddelde reviewscore van meer dan 4 sterren hoger in de zoekresultaten staan dan restaurants met minder sterren. Toch staat het restaurant met de meeste online reviews en de hoogste score niet automatisch bovenaan. Dat komt volgens de experts doordat meerdere factoren een rol spelen. Die factoren zijn:

Aantal reviews

Als je aan vrienden en kennissen naar een goed restaurant vraagt zul je de naam van bekende en populaire restaurants het vaakst horen. Google probeert dit, onder andere op basis van het aantal reviews, na te bootsen. De gedachte is dat populaire restaurants meer gasten ontvangen en daardoor meer reviews krijgen dan andere restaurants.

Gemiddelde review score

De meeste restaurants hebben een gemiddelde reviewscore boven de vier (uit vijf) sterren. Het blijkt dat deze restaurants over het algemeen hoger in de zoekresultaten staan dan restaurants met minder dan vier sterren.

Inhoud van reviews

Door kunstmatige intelligentie herkennen de systemen van Google de betekenis en het sentiment van een tekst. Reviews met woorden als ‘heerlijk’, ‘smakelijk’ en ‘geweldig’ zorgen daardoor waarschijnlijk voor een hogere positie dan reviews met woorden als ‘slecht’, ‘waardeloos’ en ‘onvriendelijk’.

Review bronnen

Google gebruikt reviews uit verschillende bronnen. In de Google Bedrijfsvermelding van restaurants zie je naast de reviews op Google ook het gemiddelde reviewcijfer van onder andere Facebook, TheFork en Eet.nu.

Reputatie van de reviewer

Het is aannemelijk dat ook de reputatie van de reviewer een belangrijke rol speelt. Reviews van iemand die regelmatige reviews geeft of deelneemt aan het Google Local Guides programma wegen waarschijnlijk zwaarder mee dan de reviews van iemand die af en toe een review geeft.

Review frequentie en leeftijd

Volgens de experts scoren bedrijven die een constante stroom aan reviews ontvangen hoger dan bedrijven die slechts af en toe een review krijgen. Bovendien wegen recente reviews zwaarder mee dan oude reviews.

Wat kun jij hiermee?

Je weet nu dat reviews een belangrijke rol spelen bij het bepalen van de volgorde in de Google zoekresultaten. Daarom is het slim om aandacht te besteden aan het verkrijgen van meer goede reviews. Niet alleen op Google, ook op websites zoals Facebook, TheFork, Eet.nu, TripAdvisor en Yelp.

Dat is niet moeilijk en kost je weinig tijd. Het enige dat je hoeft te doen is vragen! Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld:

  • Persoonlijk bij vertrek van de gast.
  • Op een visitekaartje dat je meegeeft.
  • Op de rekening, met een QR code of linkje naar een pagina op je website.
  • In een e-mail, die je een dag later vanuit je reserveringssysteem of online bestelsysteem verstuurt.
  • Met een berichtje aan je volgers op Facebook.

Ben je bang voor negatieve reviews? Dat is nergens voor nodig! Hoewel je zou denken dat mensen eerder geneigd zijn een negatieve dan een positieve review te geven, blijkt uit de gemiddelde cijfers het tegendeel.

Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat alles tiptop in orde is. Lees alle reviews, deel de positieve opmerkingen met je medewerkers en bespreek eventuele kritiek. Zo werk je continue aan verbetering.

Meer informatie of hulp nodig?

Neem dan vrijblijvend contact met mij, ik help je graag verder.

John-Pierre Cornelissen
Horeca Webservice
06 – 1838 5549
www.horecawebservice.nl
info@horecawebservice.nl

Horeca Webservice is gespecialiseerd in het maken en onderhouden van websites voor restaurants en andere horecabedrijven.