‘Hollandse Nieuwe van topkwaliteit’

De verse haringvangst ligt vanaf 12 juni 2020 in de winkels voor de consument en bij kramen door het het hele land. Het eerste vaatje wordt verdeeld over zorgmedewerkers.

Een deel is al gedistribueerd om de klassiek Hollandse zilte delicatesse tegelijkertijd overal te kunnen serveren. ‘Wij zijn daar uiteraard al volop mee bezig, zodat iedereen vrijdag lekker kan genieten’, vertelt Gerbrand Voerman, voorzitter van de Nederlandse Haringgroothandelsvereniging in de Telegraaf. Vandaag reikt het Nederlands Visbureau het eerste vaatje uit aan zorgmedewerkers. Er is voor het eerst sinds 35 jaar wegens de pandemie geen traditionele veiling op de Scheveningse visafslag. Het eerste vaatje wordt nu symbolisch uitgereikt aan Ernst Kuipers van het Erasmus MC en zijn collega Diederik Gommers.

Mooie beloning
‘De kwaliteit van de Hollandse Nieuwe wordt de komende maand alleen nog maar beter’, reageert directeur Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau in de krant, ‘Dat is echt een mooie beloning voor de vissers, die het door alle maatregelen ook niet makkelijk hebben gehad en langer van huis zijn dan normaal.’

Marketing event
De Hollandse Nieuwe lancering is van oudsher een marketingevent om verse haring te promoten, die altijd start in Den Haag. Voor veel bedrijven en merken is het de aanleiding voor een haringparty met relaties en prospects. Het Nederlands Visbureau biedt speciaal materiaal voor de marketing van o.a. haring, inclusief speciale recepten, waarvan hierboven een voorbeeld. Juni is de haringmaand.
(PvWK, bronnen: TG en NVB, beeld: NVB)