Het consumentengedrag verandert continu en keuzes worden steeds bewuster gemaakt. Gezonde keuzes, kwaliteit en variatie staan voor de consument centraal. Het TrendLAB heeft vijf werelden binnen Food Culture waar alle zintuigen op scherp worden gezet: Funky Healthy, Customization, High Traffic, Internet of Things en Transformation & Circularity. Het TrendLAB is van 13 tot en met 16 januari te bezoeken tijdens Horecava in RAI Amsterdam.
Funky Healthy: meer met nutriënten
Nutriënten staan hier centraal en de deelnemers presenteren gezonde en
verrassende keuzes voor de bewuste gast bij de Funky Healthy foodbar. De steeds
bewuster wordende gast heeft behoefte aan variatie op het bord met minder
impact op de planeet. De geserveerde gerechten en drankjes in Funky Healthy
zijn een smaakexplosie waarin kwaliteit en design centraal staan. Gerechten
worden bereid met minder zout, suiker en de juiste hoeveelheid eiwitten,
vetten, vitamines en mineralen. Naast de Funcky Healthy foodbar worden twee
boxen geplaatst: één waarin alles qua geur, licht, geluid klopt en een box
waarin de zintuigen niet worden geprikkeld.
Customization: een persoonlijk profiel
In de wereld Customization krijgt de bezoeker op basis van hun leefstijl, DNA
of voorkeur, een cocktail met bijpassende barbites aangeboden. Op basis van
vijf verrassende vragen wordt een profiel vastgesteld. Voor ieder profiel is
een speciale gin-tonic (met of zonder alcohol), een koffiecocktail, een
verrassende bite of een hamburger met kaas passend bij ieder persoonlijke
profiel. Op maandag 13 januari vindt hier een DNA-tasting plaats: een tasting
met 6 personen waarvan DNA is afgenomen en waar een persoonlijk menu voor is
bereid. Alle dagen krijgt de bezoeker hier persoonlijk advies over de huidige
ontwikkelingen van DNA-food.
High Traffic: de convenience store van de toekomst
In de convenience store van de toekomst staat beleving centraal en hier wil de
gast juist voor langere tijd verblijven. Een uniek switch concept maakt het
mogelijk om van warm naar koude gerechten te wisselen en daarmee 24/7 passende
producten te serveren. De uitdagingen in het proces van logistiek tot een happy
customer worden inzichtelijk gemaakt. Tegelijkertijd krijgt de bezoeker
letterlijk een kijkje in de keuken voor slimme apparatuur, een convenience
sushiconcept, inzicht in nieuwe presentatievormen en een “grab & go”
assortiment wat direct toepasbaar is in een convenience store.
Internet of Things: rendement met meer efficiency
Hoe kan techniek en automatisering een organisatie helpen in deze veranderende
wereld? In de wereld Internet of Things beleeft de bezoeker een high tech
pizzaconcept dat binnen een paar seconden verse pizzabollen creëert in
combinatie met Italiaanse chefs die de pizza smaakvol afmaken. Met optimaal
voorraadbeheer, innovatieve koel- en warmtetechnieken, snel en gastvrij
betaalgemak, real-time inzicht in cijfers en optimalisatie in het bestelproces,
ziet de bezoeker met connectivity en automatisering hoe hij in kan spelen op de
uitdagingen van vandaag de dag.
Transformation & Circularity: voor een circulaire beleving
Circulariteit: is het een trend of ‘here to stay’? Bij de Circular Chef’s table
proeft de bezoeker het menu van de toekomst. Diverse partners vanuit het
initiatief Samen Tegen Voedselverspilling voorzien bezoekers van kennis en
inspiratie, om de beste keuzes te maken tijdens het samenstellen en bereiden
van gerechten en minder voedsel te verspillen. Hier ontdekt de bezoeker tevens
innovatieve producten die bijdragen aan de MVO transitie, diverse producten die
anders waren verspild en inspiratie in de rescued corner over circulair
inkopen. De high-tech en circulaire wasstraat in deze wereld laat zien welke
efficiencyslag er gemaakt kan worden binnen iedere organisatie.
Op
het TrendLAB bevinden zich, naast de werelden binnen Food Culture, ook een
interactief Personeelsplein met oplossingen rondom de huidige
arbeidsmarktuitdagingen in de branche, het Start-upLAB met meer dan 60
ondernemers en het Media Café waar diverse mediapartijen, waaronder Sublime en
Entree Magazine, hun (social) media maken. In het theater op het TrendLAB
betreden diverse sprekers het podium over uiteenlopende actuele onderwerpen en
gaan jonge ondernemers de strijd aan in pitchsessies. Ook Brasserie 2050 is
hier te vinden: een plek die niet alleen de smaakpapillen prikkelt, maar ook
aanzet tot een goed gesprek over toekomstbestendig voedsel met partijen uit de
hele keten. Over
Horecava
Horecava is dé grootste, innovatieve en inspirerende vakbeurs in Nederland voor
de wereld van buitenshuis eten, drinken en slapen, gehouden van 13 tot en met
16 januari 2020 in Amsterdam RAI. Meer informatie is te vinden op www.horecava.nl. Horecava is ook te volgen op
Instagram, Twitter, Facebook, LinkedIn
en Youtube