home Nieuws Vleesomzet steeg 20 procent na heropening Rijksmuseum

Vleesomzet steeg 20 procent na heropening Rijksmuseum

De heropening van het Rijksmuseum in Amsterdam, in 2013, zorgde vanaf dat moment voor een omzetstijging van twintig procent per jaar bij de grootste en oudste horecaslagerij van Nederland, Nice to Meat. Dit familiebedrijf voorziet vrijwel alle sterrenrestaurants en tophotels in Nederland dagelijks van vers vlees.

Die onthulling doet Mikel Pouw, eigenaar van Nice to Meat, in een uitgebreid interview vanwege het 126-jarig bestaan van de onderneming. Recent kwam het familiebedrijf erachter dat het niet 125 jaar, zoals abusievelijk werd aangenomen, maar 126 jaar bestaat. In het vraaggesprek gaat Mikel Pouw onder meer in op het kwaliteitsdenken van het bedrijf dat in het DNA van de onderneming verweven zit. Twee toplocaties in onze hoofdstad zijn daarbij doorslaggevend: het gerenoveerde Rijksmuseum en het 5-sterren Hotel Okura Amsterdam.

Welvaart
Mikel Pouw: “Wij zijn een bedrijf dat ‘voor in’ de economie zit. Als Amsterdam het goed doet, dan merken wij dat. Vanaf de dag dat het Rijksmuseum weer openging, 13 april 2013, is de omzet van Nice to Meat met twintig procent per jaar gestegen. Opeens kwam een ander type toerist naar Amsterdam. Niet langer alleen de rugzaktoerist die wiet kocht, maar ook de hogeropgeleide toerist met een hoog inkomen die goed wil eten. Die groep werd steeds groter. De opening van het Rijksmuseum heeft de stad enorm veel welvaart gebracht.”

Het kwaliteitsdenken dat het familiebedrijf in 126 jaar heeft ontwikkeld, heeft in de jaren negentig een enorme impuls gehad door voormalig executive chef-kok Oshima van het hoofdstedelijke Hotel Okura Amsterdam. Hij bracht Mikel Pouw in Japan in contact met Japans Wagyu beef, tot op dat moment een onbetaalbare luxe lekkernij die voor Nederland onbereikbaar was. Nederlandse vleesimporteurs zagen er niets in, omdat ze het te vet en met 1000 gulden per kilo veel te duur vonden. Pouw: “Ik had maar één doel: ik wilde de importeur worden van dit keizerlijke Wagyu beef.”

Kwaliteitslabel
Nice to Meat haalde zijn eerste Wagyu beef halverwege jaren negentig bij een farm in Oklahoma (VS). “Die boer kon het vlees leveren tegen een prijs die wel zou werken in Europa. We begonnen met twee Wagyu-koeien: één voor Hotel Okura Amsterdam en één voor Nice to Meat. We zijn toen ‘Wagyu Weeks’ gaan organiseren in Hotel Okura Amsterdam met ontbijt, lunch en diner. De gemiddelde besteding ging zomaar twintig euro per persoon omhoog.

Sindsdien is Wagyu beef nooit meer van de kaart van het Hotel Okura Amsterdam weggegaan. In 2014 zijn we als eerste in Europa het echte Japanse Wagyu beef uit Japan gaan importeren. Ons doel was verwezenlijkt. Anno 2019 importeren wij meer dan vijftig Wagyu-koeien per maand. Nice to Meat International heeft 35 procent marktaandeel van Japans Wagyu beef in Europa. Hotel Okura Amsterdam heeft ervoor gezorgd dat er kwaliteitsproducten zijn voor de Nederlandse horeca en vormt de backbone van het Nice to Meat Gold Label.”

Het verhaal achter het vlees

De Nice to Meat kwaliteitslabels ‘Select Label’, ‘Classic Label’ en ‘Gold Label’ stellen het bedrijf in staat ‘het verhaal van het vlees’ te vertellen. Mikel Pouw: “In het verleden is het naar mijn idee misgegaan doordat slagers veel te anoniem over hun product spraken. Je moet, vind ik, over vlees vertellen als ware het een goede fles wijn. Je moet over je biefstuk álles kunnen vertellen wat je weet. Om welk ras gaat het? Op welke grond heeft het rund gelopen? Hoe oud was het dier? Waar bestond het voedsel uit? Wat is de herkomst van het dier? Is het een mannetje of een vrouwtje? En raszuiver of gekruist? De introductie van de kwaliteitslabels van Nice to Meat was echt een gouden greep. Het stelde ons plotseling in staat om het verhaal over ons vlees te vertellen, verhalen die de klant begreep. Ik haalde de biefstuk uit zijn anonimiteit.”

Classic Label is het basisassortiment. Daarmee concurreert Nice to Meat met andere horecaslagers, alleen levert Nice to Meat een constante kwaliteit. Het Classic Label is perfect voor horecazaken waar het draait om de gezellige ambiance, lekker eten tegen een gunstige prijs. Select Label is altijd een vers product dat perfect is voor chefs van 4- en 5-sterrenhotels, restaurants en gourmet bistro’s. Gold Label is het vlaggenschip van Nice to Meat. Gold label richt zich op de culinaire top van Nederland. Gold Label kan gaan om de vaktechnische bewerking, zoals ‘dry aging’. Dat is een rijpingsproces waardoor het vlees extra mals wordt en de smaak intenser. Een andere mogelijkheid is steaks alleen uit het midden snijden, waardoor alle steaks dezelfde portionering hebben, dezelfde hoogte en, bijvoorbeeld, dezelfde hoeveelheid vet. Een chef van een 5-sterrenhotel die een diner voor duizend gasten moet uitserveren vereist een constante kwaliteit. Die kan Nice to Meat garanderen. Maar Gold kan zich ook onderscheiden door het land van herkomst, zoals de USA cornfed Creekstone Black Angus, het Limburgse Livar kloostervarken of het Japans Wagyu beef, het Spaanse Iberico varken of van Hollandse bodem het MRIJ-rundvlees van Piet. En doordat we het zelf via Nice to Meat international importeren rechtstreeks van de boer tot bij de klant op het bord.”

Over Nice to Meat
Marktleider Nice to Meat is de grootste en oudste horecaslagerij van Nederland en hofleverancier van sterrenchefs in heel Nederland. Een familiebedrijf met circa 1000 klanten in Nederland in de top van de markt. Nice to Meat snijdt jaarlijks zo’n 12 miljoen steaks van ossenhazen, entrecôtes en rib eyes. Dit gebeurt met circa honderd medewerkers.
Nice to Meat bedient onder anderen toprestaurants als De Leest, Vermaat Groep, Inter Scaldes, Rijks Restaurant, FG Restaurant, Joelia by Mario Ridder, Parkheuvel, en tophotels als Hotel Okura Amsterdam, Chateau Neercanne, De L’Europe Amsterdam, Hotel Sofitel Legend The Grand, Hotel NH Collection Amsterdam Grand Hotel Amsterdam, Hotel NH Collection Amsterdam Grand Hotel Krasnapolsky, Conservatorium Hotel, InterContinental Amstel Amsterdam, NH Hotel Group, de Hilton Groep, Bilderberg Hotels en WestCord Hotels. Maar óók succesnummers als Loetje, de Harbour Club, Entourage Group en Roadhouse Arnhem Bar & Kitchen.


Naast Nice to Meat is er ook Nice to Meat International, het importbedrijf waarvan Patrick Pouw eigenaar is. Zij importeert vanuit de hele wereld en verkoopt het vlees weer in 23 Europese landen. Mikel Pouw is eigenaar van Nice to Meat, de enige distributeur van het exclusieve vlees dat broer Patrick importeert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *