home Nieuws Hoe je meer gasten bereikt met goede online zichtbaarheid

Hoe je meer gasten bereikt met goede online zichtbaarheid

Een gast die bij jou een reservering maakt heeft online al een zoektocht achter de rug. Het onderzoek begint meestal op Google en eindigt, als het goed is, op jouw website. Met de volgende tips verbeter je de online zichtbaarheid van je bedrijf, bereik je meer gasten en krijg je meer directe, commissievrije reserveringen.

Je website is de basis

Online zichtbaarheid begint bij een goede website. Jouw website is hét centrale punt van al je online én offline marketingactiviteiten. Waar een potentiële gast jouw bedrijf ook vindt, er hoort altijd een linkje bij dat naar jouw website verwijst.

Zorg dat je website een logische navigatiestructuur heeft, zodat de gast in één oogopslag de meest belangrijke informatie kan vinden, namelijk: de reserveerpagina, de contactpagina en de pagina met je aanbod. Zet op alle pagina’s een duidelijke ‘Call to Action’. Daarmee haal je de website bezoeker over om de door jou gewenste actie te nemen. Een voorbeeld hiervan is een opvallende ‘Reserveer nu’ knop.

Verbeter je zichtbaarheid in Google

Google is de meest gebruikte zoekmachine en waarschijnlijk ook de belangrijkste bezoekersbron van je website. Er zijn twee manieren om de zichtbaarheid van je bedrijf in de Google zoekresultaten te verbeteren: zoekmachineoptimalisatie en Google Mijn Bedrijf.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Met zoekmachineoptimalisatie verbeter je je website met het doel hoger in de zoekresultaten te komen. Een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie is het gebruik van zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Gebruik als zoekterm bijvoorbeeld het soort bedrijf dat je hebt (hotel, restaurant, vergaderzaal) of een aangeboden dienst (bruiloft, familiedag, personeelsfeest), en dat gecombineerd met plaatsnaam en regio. Verwerk deze zoektermen in de kopjes, de teksten, de afbeeldingen en de meta-informatie.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is de bedrijvengids van Google. Als je zoekt naar lokale bedrijven zoals hotels en restaurants geeft Google een overzicht van de meest relevante bedrijven. Klik je door, dan zie je de bedrijfsinformatie met onder andere het adres, de website en de reviewscore.

Door jouw Google bedrijfsvermelding te claimen krijg je het beheer over deze vermelding, en kun je de gegevens aanvullen en corrigeren. Bedrijven met een geclaimde en volledig ingevulde Google Bedrijfsvermelding komen hoger in de zoekresultaten, zijn daardoor beter zichtbaar en bereiken meer potentiële gasten.

De belangrijkste onderdelen van je bedrijfsvermelding zijn de categorieën en de kenmerken.

Een categorie is het type bedrijf, zoals hotel of restaurant. Voor de horeca zijn meer dan 300 categorieën beschikbaar en je kunt tot 10 categorieën in je bedrijfsvermelding opgeven. Maak hier gebruik van! Als primaire categorie kies je de categorie die jouw bedrijf zo specifiek mogelijk beschrijft, bijvoorbeeld ‘Italiaans restaurant’. De overige categorieën gebruik je dan voor bijvoorbeeld ‘restaurant’, ‘pizzeria’, ‘mediterraans restaurant’ en andere categorieën die van toepassing zijn.

De kenmerken geven een gedetailleerde beschrijving van jouw bedrijf. Denk hierbij aan voorzieningen, maaltijdopties, geaccepteerde betaalwijzen en meer. De primaire categorie bepaalt welke kenmerken beschikbaar zijn.

Platforms & online bedrijvengidsen

Platforms en online bedrijvengidsen zijn websites waarop consumenten gemakkelijk bedrijven kunnen vergelijken. Denk voor hotels bijvoorbeeld aan Tripadvisor en Booking.com, voor restaurants aan TheFork, BookDinners en Thuisbezorgd. Naast de grote, bekende websites zijn er websites gericht op een specifieke niche zoals toptrouwlocaties.nl, kleineporties.nl en Hightea.nl.

Met een vermelding op deze websites bereik je mensen die jouw bedrijf anders niet gevonden zouden hebben. Bovendien, iedere vermelding op een relevante website ziet Google als een aanbeveling voor jouw bedrijf. Dit beloont Google met een hogere plaats in de zoekresultaten.

Sociale media

Facebook en Instagram zijn de favoriete sociale media kanalen van de horeca. Dat is logisch, want na het posten van een bericht krijg je direct feedback in de vorm van duimpjes, hartjes en reacties.

Toch levert dit voor veel bedrijven geen extra gasten op doordat het sociale media profiel niet volledig is ingevuld. Ik zie bijvoorbeeld regelmatig vaak sociale media accounts van horecabedrijven waarin het adresgegeven en de website niet zijn ingevuld. Dan kun je zoveel berichten delen als je wilt, geïnteresseerden zullen je niet weten te vinden.

Elk sociale media kanaal biedt opties om je contactgegevens in te vullen. Facebook is het meest compleet en duidelijk. Voor Instagram moet je je account omschakelen naar een professionele account, en op Twitter gebruik je de locatie voor je volledige adres.

LinkedIn is minder populair in de horeca. Er wordt vaak ten onrechte gedacht dat LinkedIn alleen bedoeld is om werk te zoeken, maar dat is slechts een klein onderdeel. LinkedIn is goed vergelijkbaar met Facebook, maar dan met een zakelijk tintje. Daar waar mensen Facebook gebruiken om in contact te blijven met vrienden en kennissen, gebruikt men LinkedIn voor zakelijke contacten zoals collega’s, klanten en leveranciers. Daarmee is LinkedIn een prima kanaal als jouw bedrijf geschikt is voor vergaderingen, personeelsfeesten en zakendiners.

Meer informatie of hulp nodig

Neem dan vrijblijvend contact met mij op en laat mij je helpen.

John-Pierre Cornelissen
Horeca Webservice
06 – 1838 5549
www.horecawebservice.nl
info@horecawebservice.nl

Horeca Webservice is gespecialiseerd in het maken en onderhouden van websites voor restaurants en andere horecabedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *