home Nieuws Lukas Arends 25 jaar beëdigd makelaar-taxateur en 30 jaar horecamakelaar!

Lukas Arends 25 jaar beëdigd makelaar-taxateur en 30 jaar horecamakelaar!

Op 13 november 1997 is Lukas Arends (Senior Horecamakelaar en register taxateur bij Arends Horecamakelaars BV te Hilversum) door de rechtbank Zwolle beëdigd als makelaar-taxateur. Inmiddels is deze beschermde titel niet meer wettelijk vastgelegd, maar het was wel aanleiding voor de NVM om dit 25 jarig jubileum niet ongemerkt voorbij te laten gaan. Een afgevaardigde van de NVM zal het “makelaars- stafje” dat makelaars krijgen bij het behalen van dit jubileum aan Lukas Arends overhandigen op 17 november.  Lukas Arends is sinds 1992 gespecialiseerd makelaar-taxateur in horecabedrijven, ook wel “exploitatiegebonden vastgoed” genoemd. Het verschil met de gewone makelaar is dat Arends bemiddelt in met name horeca-ondernemingen, horeca ruimten en horeca-vastgoed. Arends heeft kantoor aan de Van Hengellaan te Hilversum en werkt in de regio’s: Het Gooi, Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en Almere. Arends richt zich met name op restaurants en hotels, enkele bekende horecabedrijven in Het Gooi, Amsterdam en Utrecht zijn via zijn bemiddeling van eigenaar gewisseld.

Lukas Arends verteld hoe hij Horecamakelaar is geworden en wat het vak zo mooi maakt.

Ik ben het vak “ingerold” omdat mijn toenmalige senior adviseur bij Horeca Adviescentrum HTC in Utrecht, waar ik als junior adviseur werkte, een horecamakelaarskantoor startte. Ik was erg geïnteresseerd, vanwege mijn horeca-achtergrond (hotelschool en altijd gewerkt in horeca) en combinatie met mijn vervolgopleiding HEAO Economisch Juridisch bachelor. Het vak trok mij enorm aan.

We starten met zijn tweeën vanuit Kampen in 1992. In die tijd kwam internet echt op en heb ik de kantoororganisatie opgezet, je had nog “woonkaarten” via de NVM en we verstuurden toen 3 tot 4 duizend krantjes per 1,5 maand, waarin het aanbod werd vermeld.

Alle presentaties gingen nog per post, stapels verstuurden we per dag.

Ik reed ca. 85.000 km per jaar, want we bedienden het hele land. Ik vergeet nooit de eerste keer dat ik een mobiele telefoon kreeg: een grote draagbare accu (zo groot als een aktentas) met een spriet erop en snoer met hoorn. Door een opleiding in de avonduren en in de weekenden te volgen heb ik mijn makelaarsdiploma gehaald en ben op 13 november 1996 beëdigd door de Rechtbank in Zwolle. De titel “makelaar” was toen nog beschermd, je mocht het alleen gebruiken als je beëdigd was. Helaas is de beëdiging afgeschaft in 2001 en vervangen door een certificering.

De komst van de iPhone en email was echt een verademing, je kon veel sneller reageren. Daar tegenover mis je het directe contact met mensen wel en dat maakt het vak ook echt leuk. Ik spreek veel ondernemers die al jaren meegaan, net gestart zijn of willen starten. Gedreven mensen met een visie. Inspirerende gesprekken volgen, soms ook emotionele.

Door de jaren heen zie ik dat het aantal horecamakelaars wel min of meer gelijk blijft, ze komen en ze gaan. Maar de belangrijkste wijziging is dat er wat franchiseketens opgekomen zijn en dat “grotere” kantoren zich ook op de horecamarkt richten. Meestal wel alleen op weer een specifieke hoek, zoals hotels of de retailconcepten. De opdrachtgevers zijn niet echt veranderd; het blijven enthousiaste bevlogen ondernemers die hard werken. Natuurlijk heeft internet een heel erg belangrijk deel van alle werkzaamheden overgenomen. De presentatie van je bedrijf moet goed zijn, moet goed vindbaar zijn en je moet goede referenties hebben.

Maar ik merk toch wel dat ik in een gesprek meerwaarde kan creëren door goed te luisteren naar wat exact de behoefte van opdrachtgever is. Door mijn ervaring kan ik goed richting geven en weet vaak welke mogelijkheden er zijn. Bij verkoop is een goede waardebepaling essentieel, want dat bepaald de kans van slagen bij verkoop en/of verhuur.

Wat ik wel merk is dat de methode van waarderen (business valuation) steeds meer ingeburgerd en geaccepteerd raakt, waardoor de “magische” rekenmethoden steeds meer verdwijnen. Die waarderingsmethoden worden steeds verder uitgediept, wat ook wel moet gezien de huidige regelgeving met betrekking tot taxaties. Het blijft nog steeds heel lastig om referentie-objecten te vinden in de horeca, 90% van de bedrijven zijn uniek in vorm, capaciteit, concept en locatie. Dat maakt deze bedrijfstak ook zo boeiend! Niets is hetzelfde.

Daarbij treedt er steeds meer vervaging op tussen horeca en retail; kijk naar alle koffiezaken (keten of solitair) en blurring concepten. Is het dan nog exploitatiegebonden vastgoed of niet? Gaat het dan nog om vakmanschap en ondernemerschap of alleen om een conceptmatige marketingcampagne.


Ik denk dat de toekomst dat bepaald; vraag is of de ketenvorming die vrij hard is ingezet en door diverse grotere investeringsfondsen financieel wordt ondersteund, plek krijgt door acceptatie van de consument. Wordt alles in iedere plaats/stad niet hetzelfde, net zoals in een winkelstraat?

Krijgt de afwijkende en startende ondernemer nog een kans van zowel de bank als een verhuurder? Wie staat er op om een nieuwe manier van financiering te bedenken voor die startende ondernemer voordat fondsen de aantrekkelijkste locaties hebben weg gekocht?

Kunnen we het dalende aantal mensen dat geïnteresseerd is om in de horeca te gaan werken omdraaien en laten zien dat het echt leuk is om in de horeca te werken?

Een opdrachtgever van mij heeft onlangs een robot in gebruik genomen die gasten placeert aan tafel, ik denk dat het een leuke gadget is maar robots zullen niet de overhand nemen. Persoonlijke gastvrijheid, conceptontwikkeling en ondernemerschap blijft het belangrijkste in deze mooie bedrijfstak!

www.ahom.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *