home Nieuws Hoger scoren in de Zoekmachine

Hoger scoren in de Zoekmachine

Basis SEO voor je blog

De vorige keer schreef ik over het starten van een blog als marketingtool. Door in je blogartikel ook aandacht aan SEO te besteden zul je hoger scoren in de zoekresultaten. Met de vijf basis SEO stappen in dit artikel is dat gemakkelijker dan je denkt.

Wat is SEO?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel ‘Zoekmachineoptimalisatie. Een onderdeel daarvan is het verbeteren van een webpagina, zodat deze op de voor die pagina relevante zoektermen, hoog in de zoekresultaten zal komen.

Wat is een zoekterm

Een zoekterm is een woord, woordgroep of zin die iemand in Google of een andere zoekmachine opgeeft om informatie te vinden. In plaats van ‘zoekterm’ wordt dit ook wel trefwoord, zoekopdracht of keyword genoemd.

5 Basis SEO stappen om de vindbaarheid te verbeteren

De basis SEO voor het verbeteren van de vindbaarheid van je blogartikel bestaat uit de volgende stappen:

  1. Bepaal de zoektermen
  2. Verwerk de zoekterm in de titel en metabeschrijving
  3. Verwerk de zoekterm in de tekst
  4. Optimaliseer afbeeldingen
  5. Voeg internet en externe linkjes toe

Hieronder leg ik uit wat je voor iedere stap moet doen en waarom. Het lijkt veel, maar het valt reuze mee. Als je alles één keer hebt gelezen, hoef je de volgende keer deze vijf punten alleen nog maar als checklist te gebruiken.

1. Bepaal de zoektermen

Als je een onderwerp hebt om over te schrijven, moet je achterhalen wat iemand wil weten en welke zoektermen die zal gebruiken om je artikel te vinden. Vervolgens verwerk je deze zoektermen in je artikel.

Dit hoeft je niet voor ieder blogartikel te doen. Een blogartikel over de nieuwe menukaart of je medewerkers zijn vooral interessant voor bestaande gasten, nieuwsbrieflezers en volgers op sociale media. Dit soort artikelen zijn minder geschikt voor onbekenden die op Google naar informatie zoeken.

Een snelle manier om zoektermen te achterhalen is door zelf in Google te zoeken met de zoektermen die je in gedachten hebt. Tijdens het typen geeft Google een aantal extra veelgebruikte zoektermen als suggestie. Als je daarna op enter hebt gedrukt dan staan onderaan de zoekresultaten nog meer gerelateerde zoekopdrachten. Hier staan misschien nog meer zoektermen tussen die je kunt gebruiken.

2. Zet de belangrijkste zoekterm in de titel

Zet de zoekterm in de titel van je blogartikel, het liefst zo ver mogelijk vooraan.

De titel is dat wat je in grote blauwe letters in de zoekresultaten ziet.

Afbeelding met tekst

Automatisch gegenereerde beschrijving

3. Zet de belangrijkste zoekterm in de metabeschrijving

De metabeschrijving zie je in de zoekresultaten direct onder de titel. Omdat dit een hele korte samenvatting van het artikel is verwerk je ook hier de zoekterm in. De woorden uit de zoekterm waarmee is gezocht worden vet weergegeven.

4. Verwerk de zoekterm in de tekst

Natuurlijk hoort de zoekterm ook in de tekst van het blogartikel te staan. Gebruik de zoekterm in ieder geval vooraan in de eerste paragraaf, in de tussenkopjes en in de resterende tekst.

Om te voorkomen dat de tekst eentonig wordt mag je ook synoniemen en aanverwante zoektermen gebruiken. Google is slim genoeg om te weten dat je hetzelfde bedoelt.

Optimaliseer afbeeldingen

Om je blogartikel aantrekkelijker te maken voeg je een foto toe met een afbeelding die aansluit bij het onderwerp.

Kopieer niet zomaar een foto van het internet, want dat kan je een dure copyright claim opleveren. Maak zelf een foto of gebruik een foto die je door een fotograaf hebt laten maken, en als het écht niet anders kan dan zoek je een geschikte stockfoto.

Het optimaliseren van afbeeldingen begint bij de bestandsnaam. Digitale foto’s hebben meestal een bestandsnaam zoals DSC_0001.JPG of IMG_20220203194224.JPG, wijzig die! Geef in de bestandsnaam aan wat er op de foto staat, als het goed is sluit dit aan bij de zoekterm. Je krijgt dan een naam zoals: “asperges-restaurant-heerlijkheid-utrecht-DSC_0001.JPG”. Zo snapt Google ook wat er op de foto staat.

De foto’s uit moderne fotocamera’s en mobiele telefoons hebben een enorme resolutie en nemen veel ruimte in beslag. Om de foto snel te kunnen laten zien moet je de foto verkleinen en comprimeren. Voor een beeldvullende foto mag je de foto verkleinen naar 1920x1080px, voor een kleinere weergave is kleiner beter. Vraag je webdesigner naar de optimale afmeting voor jouw website.

Met een goede bestandsnaam en afmeting heb je de foto geoptimaliseerd en kun je de foto toevoegen aan je artikel. Hier kun je nog een titel en een alternatieve tekst opgeven. De titel mag een hele korte beschrijving zijn. In de alternatieve tekst geef je een uitgebreidere beschrijving.  Op deze manier laat je Google weten wat er op de foto staat. Bovendien wordt deze tekst voorgelezen door apps die slechtzienden gebruiken.

Interne en externe linkjes

Interne linkjes zijn koppelingen naar andere pagina’s op je website. Hiermee kun je de lezer gemakkelijk naar een andere pagina leiden. Voeg bijvoorbeeld een linkje toe naar de menukaart, de pagina waar je kunt reserveren en eventueel naar een ander bijpassend artikel.

Externe linkjes zijn koppelingen naar andere websites. Bijvoorbeeld een linkje naar de website van een leverancier of van een evenement dat je in het artikel beschrijft. Zorg dat deze linkjes op een nieuw tabblad worden geopend. Daarmee voorkom je dat de bezoeker van je website vertrekt en nooit meer terug komt.

Meer informatie of hulp nodig?

Neem dan vrijblijvend contact met mij op, ik help je graag verder.

John-Pierre Cornelissen
Horeca Webservice
06 – 1838 5549
www.horecawebservice.nl
info@horecawebservice.nl

Horeca Webservice is gespecialiseerd in het maken en onderhouden van websites voor restaurants en andere horecabedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *