home Nieuws ‘Menukaart is een ideaal verkoop-, communicatie- en marketingmiddel’

‘Menukaart is een ideaal verkoop-, communicatie- en marketingmiddel’

Horeca-experts Petra Venekamp en Bianca Roemaat hebben onlangs het boek Boost je menukaart! Voor elke kaart een idee uitgebracht. Hierin laten ze zien hoe je als horecaondernemer meer geld verdient met je menukaart en hoe je gasten een betere beleving biedt.

“Het maken en samenstellen van de menukaart is voor veel horecaondernemers vooral een culinaire vingeroefening geworden. Dat vinden we jammer: verdiep je eens in HOE en WAAR je gerechten, wijnen en prijzen op de kaart zet”, adviseren horecajournalist Bianca Roemaat (Roux Communicatie) en horeca-adviseur Petra Venekamp (ConcreetAdvies).

Menukaart optimaliseren
Door extra aandacht te geven aan de opmaak, gerechtomschrijvingen, duidelijk en smakelijk taalgebruik, pricing, menu-engineering en door gebruik te maken van de psychologie achter de menukaart, kun je als horecaondernemer je kaart optimaliseren. Zo kun je meer geld verdienen en je gast een betere beleving geven.

Tips, inspiratie en checklisten
Onder het motto Boost je menukaart! geven de twee horeca-experts in hun eerste gezamenlijke boek voor elke kaart een idee. Met direct toepasbare tips, inspiratie, checklisten en concrete ideeën voor acties, teksten en verschillende kaarten. Terwijl Roemaat ingaat op de communicatie-kant van de menukaart, belicht Venekamp vooral de bedrijfseconomische aspecten.

Eerste Nederlandse inspiratiehandboek
De werkervaring van de horecajournalist en -adviseur vormen daarbij de voedingsbron. Daarnaast hebben de auteurs gebruik gemaakt van de resultaten van verschillende onderzoeken op het gebied van menukaarten. “Dit is het eerste Nederlandse inspiratiehandboek voor makers van menukaarten. We hopen hiermee niet alleen ondernemers maar ook leerlingen in het horecaonderwijs te helpen bij het samenstellen van menukaarten.”

Workshops en advies
Het idee voor het boek Boost je menukaart! komt voort uit de gezamenlijke passie van beide auteurs voor uit eten gaan en hun beroepsmatige interesse in menukaarten. Sinds 2018 geven Roemaat en Venekamp workshops en lezingen Boost je menukaart! en adviseren ze ondernemers bij het samenstellen van menukaarten. Sinds 2017 werken ze samen onder de noemer Boost je omzet!

Online verkrijgbaar
Het boek Boost je menukaart! Voor elke kaart een idee is online verkrijgbaar via de webshop van Stoere Ideeën en de websites van beide auteurs voor €14,95 (inclusief btw en exclusief verzendkosten). Het inspiratieboek is in eigen beheer uitgebracht door de auteurs en met dank aan Foods.nl.

Over de auteurs
Bianca Roemaat is food- en horecajournalist, tekstschrijver en eigenaar van Roux Communicatie. In 2019 heeft ze Wat maak je me nu?! Inspiratieboek over de menukaart als communicatiemiddel uitgebracht. Petra Venekamp is eigenaar van horeca adviesbureau ConcreetAdvies. Zij is auteur van drie horecaboekjes: Oesters, ham & koekjes. Water, koffiebonen & melk en Gasten, klanten & vreemde kostgangers.

Bibliografische gegevens

Titel: Boost je menukaart!

Ondertitel: Voor elke kaart een idee

ISBN-nummer: 978-90-823031-7-9

Auteurs: Bianca Roemaat & Petra Venekamp

Editor: Roux Communicatie

Vormgeving & Drukkerij: Holders Media

Uitgever: ConcreetAdvies

Trefwoorden: menukaarten, menu, horeca, communicatiemiddel, verkoopmiddel, psychologie, neuromarketing, restaurant, bar, schrijven, kostprijs, storytelling, tips.

Het boek is via de webshop van Stoere Ideeën te bestellen: https://www.stoere-ideeen.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *