Er is een landelijk initiatief opgezet om de
Nederlandse horeca in deze uitdagende tijden een helpende hand te bieden. Op www.steundehoreca.nl kunnen alle
Nederlanders hun favoriete café en restaurant steunen door waardecheques aan te
schaffen die na afloop van dit virustijdperk kunnen worden verzilverd.
“Het
principe is heel eenvoudig”, zegt initiatiefnemer Jeroen Smits, die zelf veel
vrienden heeft die in de horeca actief zijn. “Als consument kun je een
waardecheque bij je favoriete kroeg of eetgelegenheid afnemen. Er zijn
bijvoorbeeld cheques van 25 euro, maar ook van 50 en zelfs 100 euro. Op deze
manier ontvangt een horeca-eigenaar een bedrag waarmee hij onder meer aan zijn
vaste lasten – huur, gas, water, elektra of andere maandelijkse zaken – kan
voldoen. Met dit initiatief proberen we te voorkomen dat een kroeg of eetcafé
voor altijd zijn deuren moet sluiten. En wanneer de coronacrisis over is, kun
je je bon verzilveren en zal een biertje nog lekkerder smaken. Een win-win voor
alle betrokken partijen.”
Ronald Landa, net als Smits initiatiefnemer van www.steundehorecal.nl, vult
aan: “Iedereen heeft zijn of haar favoriete horecagelegenheid. In deze
moeilijke tijd voor iedereen, en de horeca in het bijzonder, hebben wij
belangeloos onze technische know-how en marketingkwaliteiten ingezet om
getroffen ondernemers te steunen. Op deze manier willen we bewerkstelligen dat
iedereen na de crisis weer in zijn of haar favoriete gelegenheid kan komen.”
Cijfers geven aan dat van alle Nederlanders ongeveer 50% minimaal een keer in
de maand buiten de deur eet en zo’n 32 euro per persoon uitgeeft. Smits: “Cafés
worden frequenter bezocht, en daar geven Nederlanders nog meer uit. Dus met dit
in het achterhoofd hopen we dat iedereen de ruim 80.000 horecabedrijven in
Nederland op deze manier zal steunen.”
Inschrijving geopend
Vanaf heden kunnen horecaondernemingen zich registreren via steundehoreca.nl. Eenmaal aangemeld,
kunnen ze hun deelname aan het platform met vrienden, kennissen en hun
klantenkring(en) delen. Smits sluit af: “Daarnaast is het aan iedereen –
buurman of vaste klant – om zich van zijn beste klant te laten zien en in
groten getale waardecheques aan te schaffen.”