Trends op het gebied van horecaverpakkingen

Er zijn een aantal trends en ontwikkelingen op het gebied van horecaverpakkingen. Mede door corona is de digitalisering van de horecabranche versneld. Hierdoor bieden steeds meer restaurants, hotels en catering hun menu’s online aan. Bestellen doen consumenten gemakkelijk met een app zoals Thuisbezorgd.nl of Deliveroo. Ook is er een groei te zien van het aantal maaltijdboxen. Steeds meer mensen kiezen voor het gemak.

Jaarlijks kopen volgens onderzoek van Multiscope 1,6 miljoen consumenten wel eens een maaltijd- of foodbox (12%). Dit is een stijging van 3% ten opzichte van 2016. In 2021 gelden de volgende trends op het gebied van horeca verpakkingen.

Trend 1: Digital food en horecaverpakkingen

Sinds corona en de lockdowns zijn het aantal online bestellingen in Nederland sterk toegenomen. Voor de pandemie lag het kopen van eten en drinken via online kanalen nog achter bij andere categorie zoals consumentenelektronica, fashion en reizen. Volgens het FSIN groeide de bezorging van maaltijden door foodservice naar schatting met maar liefst 37% naar ruim 2,7 miljard euro in 2020. Zonder de coronacrisis zou de omzetgroei van maaltijdbezorging in 2020 naar schatting rond de 14% zijn geweest.

Tijdens deze lockdowns werden horecaondernemers gedwongen om snel te schakelen en hun voedsel online aan te gaan bieden. Hierdoor is de digitale food innovatie in een stroomversnelling gegaan. Door deze stroomversnelling zullen we de komende jaren ook allerlei nieuwe bestel- en deliveryconcepten gaan zien zoals lokale food concepten, thuisdiners, maaltijdabonnementen, flexibele bedrijfscatering en restaurants met nieuwe afhaalconcepten. Bij deze ontwikkelingen hoort ook een ander verpakkingsontwerp. Horecaondernemers moeten nadenken over ander soort verpakkingen en nieuwe verpakkingsdesigns.

Trend 2: duurzame horecaverpakkingen

Door groei van het aantal maaltijdbezorgingen en foodboxen zijn er ander soort voedselverpakkingen op de markt gekomen. Deze voedselverpakkingen zijn aangepast naar de wensen en behoeften van de klant. Een voorbeeld hiervan is dat duurzame verpakkingen steeds meer de norm worden.


Je ziet steeds meer leveranciers kiezen voor een duurzame verpakking. Uit onderzoek van de Universiteit Delft blijkt dat consumenten de kwaliteit van voedsel hoger beoordelen, wanneer producten verkrijgbaar zijn in een duurzame (voedsel)verpakking. Uit dit onderzoek blijkt ook dat voedsel in gerecycled verpakkingsmateriaal wordt beoordeeld als gezonder en verser, in vergelijking met producten die in plastic verpakt zijn. Nog een opvallend feitje is dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor voedselproducten in een duurzame verpakking. Duurzame voedselverpakkingen blijken dus te lonen. 

Deliveroo is een initiatief begonnen om het gebruik van plastic verpakking voor bezorgmaaltijden te verminderen. Dit doen zij door restaurant die zijn aangesloten bij Deliveroo te helpen bij het aanbieden van duurzame verpakkingen. Zo zijn ze begonnen met het uitdelen van 100.000 gratis milieuvriendelijke rietjes aan Nederlandse restaurants. Het moet restaurants aanmoedigen om meer gebruik te gaan maken van duurzame voedsel verpakkingen. Verpakkingsproducenten zijn ook op allerlei verschillende manieren aan het experimenteren met duurzame verpakkingen. Wat dacht je van een papieren fles die gebruikt zou kunnen als horecaverpakking.

Grote bedrijven zoals Coca-Cola Co., Carlsberg, PepsiCo, Absolut en Diageo zijn samenwerkingsvormen met onder andere Pulpex en Paboco aangegaan om onderzoek te doen naar het ontwerpen van papieren flessen. Zo heeft Coca-Cola een prototype ontwikkeld. De fles heeft nu nog een plastic binnenlaag. De volgende stap is een fles ontwikkelen zonder de plastic binnenlaag. Hiermee verkennen ze een veelbelovend en nieuw type verpakking.

Voordat er daadwerkelijk een volledig papieren fles op de markt komt moet de verpakking eerst voldoen aan de strenge veiligheids- en kwaliteitsnormen zoals die nu ook voor andere voedselverpakkingen gelden. Ook Frugalpac’s is druk bezig met de ontwikkeling van een papieren wijnfles. De missie van Frugalpac’s is om producten op basis van gerecycled papier te creëren en leveren, waarbij een zo laag mogelijk CO2-voetafdruk wordt achtergelaten. Daarnaast moet het gemakkelijk te recyclen zijn en niet naar de stortplaats te hoeven gaan. 

Trend 3: social sharing van horecaverpakkingen

Eten is voor de consument een levensstijl geworden. Voor de corona gingen mensen nog massaal uiteten. Nu is deze ervaring deels verschoven binnenshuis. De bezorgmarkt is dus toegenomen sinds de komst van de corona, maar ook mede dankzij de opkomst van dark kitchens krijgt die groei een extra boost. Traditionele restaurants zijn gaan bezorgen en dit bezorgd ze extra omzet. De verwachting is dat ze dit zullen na de corona zullen blijven doen. 

Wat je eet vertelt iets over wie je bent en over je sociale status. Je ziet steeds vaker foodpresentaties op Facebook, Pinterest of Instagram voorbij komen. Je hebt vast zelf ook wel eens een foto van jouw eten gedeeld op sociale media. Een mooie foodpresentatie die goed laat zien waar je als bedrijf of merk voor staat is een must. De verpakking is hiervoor het ultieme middel en stimuleert social sharing. De verpakking draagt op deze manier ook weer bij aan de online zichtbaarheid.

Instagrammable packaging, oftewel het aantrekkelijk maken van jouw verpakking op Instagram wordt steeds populairder. Merken kunnen er niet meer omheen. Als restaurant is het uitgelezen kans om hierop in te springen en de verpakking waardig te maken voor Instagram. Het doel is om ervoor te zorgen dat jouw verpakking viraal gaat op social media. De uitpakbeleving moet perfect zijn. Hierbij wordt de bezorgverpakking zeer belangrijk.

Trend 4: slimme bezorgverpakkingen

Omdat mensen steeds meer voor gemak kiezen, zit de fooddelivery in de lift. De bezorging stopt niet bij de voordeur. Het is van belang dat je als restaurant of hotel faciliteert in een slimme bezorgverpakking die van doos naar bord transformeert. Daarbij is het van belang dat je niet vergeet om kwalitatief bestek en servetten toe te voegen. Er zijn allerlei restaurants die op innovatieve manier aan het experimenteren zijn met slimme (bezorg)verpakkingen. Een goed voorbeeld hiervan is Taco Bell.

Taco Bell startte in 2019 met het testen van de zogenaamde ‘Nachos Party Pack’. De verpakking is zo ontworpen dat je er met meerdere personen van kunt eten. Het is vooral geschikt voor de bezorgmarkt om thuis met vrienden aan een grote tafel van te genieten. Aangezien ook andere traditionele restaurants en cateringbedrijven mee moesten in de versnelling van de digitale foodbezorging zijn er allerlei nieuwe verpakkingen gekomen voor bijvoorbeeld: taart, wijnbezorging en versboxen.  

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Vendrigpackaging.com.